سیری در شهر آرمانی شیعه
سیری در شهر آرمانی شیعه
شهر شیعه، شهر کوچه های صداقت و وفا، برزن های معرفت و دانایی و بوستان های ایثار و از خود گذشتگی و خانه های بندگی و عبادت است . شهر شیعه و اهالی آن با همین نشانه ها شناخته می شوند و ارزش و اعتبار می یابند. هر شهری با شاخص و نشانه هایی شناخته می شود، هدیه و سوغاتی ویژه خود را دارد ، آب و هوای خاص خود را دارد ، اما به هر دیاری که پای می نهید آنچه بیش از هر چیز به چشم می آید “اخلاق و منش ” اهالی آن سامان است .از این روست که به” صقات شیعیان"در آیینه اعمال و رفتار فردی و جمعی ایشان در گفتار و بیان پیشوایان دین بیش از هر چیزی منعکس شده است .
یادآوری این نکته شایسته است که انسان -از جمله شیعیان -با سه شاخصه (فکر و اندیشه) ، (میل و گرایش) و (رفتار و عمل) شناخته می شود .این ها سه نقطه اصلی برای آغاز هر حرکت فردی و جمعی هستند ، تلاش شیطان این است ، فکر واندیشه انسان را آلوده به “شبهه” سازد، و میل و گرایش اش را به آلودگی “شهوت و غفلت” بیالاید و رخوت و تنبلی را بر تلاش و عملش مستولی سازد . از ابن رو نقشه راه خودسازی انسان مؤمن باید برای حفظ و بالندگی این سه عرصه متمرکز شود . از دیگر سو این انسان است که در مرحله ی اول می تواند ، مسیری را از خود تا خدا و با خویشتن و مردم ترسیم نماید و ارتباط خود را با خدا وخلق خود تنظیم کند و زندگی خود را جهت دهد و به سوی تعالی و رشد به حرکت در آید . دین اسلام و حقیفت عینی آن مکتب امامت نیز از انسان چیزی جز این نمی خواهند. در واقع شیعه ی راستین کسی است که ارتباطات خود را با پروردگار و مردم و خویشتن مدیریت کند . هم حق خود را درباره سه حوزه بشناسد و هم تکلیف خود را بفهمد . و مگر دین جز ادای حق تکلیف است؟!
و آیا تقوا غیر از مدیریت همین سه نوع ارتباط است . به عبارت دیگر می توانیم شیعه را از زاویه ایی دیگر چنین تعریف نماییم : ((شیعه یعنی کسی که می تواند حوزه ارتباطات خود را با خدا و خلق و خود مدیریت کند و حق و تکلیف خود را در این باره به درستی ادا نماید.1
——————–
1- برگرفته از کتاب نشانه، نویسنده حمید مشهدی آقایی